IMPULSE Treningssenter
blank

TREN MINDRE, MEN BEDRE

Av: Gunn S.Solberg, personlig trener på Impulse Grilstad

Trener du ennå ikke, skal det godt gjøres å trene mindre, men vi vil at du skal vite at det kanskje ikke er så mye som skal til for at du skal kunne se forbedring og resultater, at steget til å etablere gode treningsvaner ikke trenger å være uoverkommelig.

Om du ikke stod i startblokka 1.januar, så gjør det ingenting.  Hver dag gir en ny sjanse til å starte på nytt og alt er bedre enn ingenting. Kommer du deg på trening to ganger i uka, så slår du alle de som blir på sofaen ned i støvlene.

blank

ANBEFALNGER

Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet er minimum 30 minutter pr. dag med moderat intensitet (f.eks. en rask gåtur) Dette tilsvarer 150 minutter pr uke:

Alle mennesker bør, helst hver dag, være fysisk aktive i til sammen minst 30 minutter. Intensiteten bør være minst middels, for eksempel en rask spasertur. Ytterligere helseeffekt kan oppnås ved å øke den daglige mengden eller intensiteten utover dette. Fysisk aktive personer har halvparten så stor risiko for å dø av hjerte-karsykdom som sine stillesittende jevnaldrende. Fysisk aktivitet reduserer også risikoen for å få høyt blodtrykk, aldersdiabetes og tykktarmskreft. Livskvaliteten blir dessuten bedre av fysisk aktivitet på grunn av økt psykisk velvære og bedre fysisk helse.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/aktivitetshandboken

blank

SE MULIGHETENE, FINN SMARTE LØSNINGER

Vi ser at hjemmekontor og flexitid åpner opp for smarte løsninger. En pause midt på dagen for å trene lar seg gjøre for mange. Kan det være noe for deg? Andre velger å trene før arbeidsdagen starter og syns det gir både god energi og ikke minst god samvittighet, mens andre er mest gira på kvelden. Tidlig eller sent, på vei til eller fra jobb og skole , eller midt på dagen. Alt er mulig og du må finne din vei. To, tre, fire eller fem dager i uka – alt er innafor, det må bare passe inn i ditt liv nå og i fremtiden.

BALANSE

I bunn og grunn handler det om balanse. På den ene siden av vektskåla har du tid og på den andre har du alt du skal fylle den tida med. Skole, jobb, måltider, hvile, søvn og trening må få plass, sammen med hobbyer, familie, venner, reiser osv. Trening skal være et overskuddsprosjekt, en kilde til energi, progresjon og mestring. Greier du å rydde plass til to styrkeøkter i uka som en del av dine minimum 30 minutter daglige aktivitet?

Balanseutfordring får du også i de to første øvelsene i ukas økt:

Hvordan kan du trene mindre, men bedre hos Impulse?

I disse pandemitider er det en ting du godt kan la deg smitte av – nemlig treningsglede.

Ikke alle er klar over at det finnes flere muligheter til å trene med PT, enn en til en i 50 minutter. Visste du forresten at du kan ha PT-avtale uten å måtte ha ordinært medlemskap? Slik unngår du å bli støttemedlem hvis motivasjonen svikter i perioder. Å ha en avtale å møte opp til, øker sannsynligheten for at du får gjennomført økta. En personlig trener vil hjelpe deg med målsetting og planlegging og i tillegg bidra til at du får økt kunnskap om trening slik at det blir lettere for deg å etablere gode treningsvaner.

PT25 (Personlig trener i 25 minutter) Hva med en intensiv økt på under halvtimen? Før timen gir du deg selv ti-minutter til oppvarming og etter timen, fem minutter til nedtrapping før du hopper i dusjen. Slik kan du være inn og ut av treningssenteret på en time med ei god fullkroppsøkt unnagjort. To slike økter i uka kan være det som passer for akkurat deg.

PTduo (50 min trening for to, med PT) Team opp med ektefelle, barn, forelder, nabo, venn eller kollega og ta PT-timen sammen.

PT small group – Tren i trio – det er gøy å svette sammen og her oppnås den gode gruppedynamikken samt at det finnes tid og mulighet for PT til å gi individuell oppfølging og rettledning.

Til deg som gikk hardt ut etter nyttår og som nå innser at seks dager i uka ikke er bærekraftig i lengden – gjør opp status og se om ikke tre til fire økter kan gi samme effekt. Det vil gi deg muligheten til å oppleve at det å gi kroppen tid til restitusjon, er en vesentlig del av å etablere gode treningsvaner.

Følg Impulse i sosiale medier