IMPULSE Treningssenter
blank

Michael`s stalltips for en vellykket start hos Impulse

Det er like sikkert som at sola snur, hver høst blir treningssentrene fylt opp av nye medlemmer . Med nye mål og gode intensjoner gyver man løs på treningen. Utfordringen er at veldig mange går ut av startblokkene i et forrykende tempo. Hva skjer? Altfor mange mister motivasjonen og går på en treningssmell. De gode intensjonene ender med at man ikke trener likevel. Vi vil hjelpe deg med å komme inn i de gode treningsrutinene.

Her er stalltipsene fra Michael Brown, leder for personlig trening hos oss i Impulse.

START I ET ROLIG TEMPO

Jeg anbefaler å starte med korte, enkle treningsøkter for å komme inn i rutinen med å trene igjen. En tjue minutters-økt er bedre enn ingen treningsøkt.
En fin økt du kan bruke for å komme i gang er en fullkroppsøkt hvor du får brukt alle de store muskelgruppene på kort tid. Den består av en enkel oppvarming, samt fire-fem øvelser som alle kan få til, uansett nivå. Jeg har satt sammen en økt av denne typen som du finner på youtube ( se film under) eller i Impulse-Online appen

TREN SMART

Vær realistisk. Tenk over hvor mange treningsøkter du faktisk kommer til å klare å gjennomføre. Hvis du har familie eller er opptatt med skole kan det være en god idè å sette et mål om eksempelvis to økter i uken fremfor fire. Det vil føles bedre på slutten av uka å vite at du faktisk klarte målet du satt deg, fremfor negative følelser ved å ikke oppnå urealistiske målsettinger.

blank

TILPASSS TRENINGEN

Når du går i gang med en ny aktivitet som eksempelvis løping, vil ledd, muskler og sener trenge tid til å tilpasse seg aktiviteten. Så igjen; start rolig og forsiktig og bygg deg gradvis sterkere. Øk distansen du løper gradvis, gjerne mindre enn 10% i uken. Da reduseres sjansene for å bli skadet betraktelig.

Er du ny i løpegamet kan du prøve et løpe/gå-program hvor du veksler mellom å jogge i ett minutt og deretter gå i ett minutt. Før du vet ordet av det har du klart å bygge deg opp til å klare 20 minutter med rolig jogging.

Rask gange på tredemølle med 5% stigning er også et godt alternativ hvis du ikke ønsker å jogge. Bonus: Rask gange er en vinn-vinn da du sakte men sikkert kommer i god form, samtidig som belastningen for skader er mindre enn ved løping.

Poenget mitt er at du må gi kroppen din tid til å tilpasse seg de nye rutinene dine, uavhengig av hvilken aktivitet du velger. Ta det steg for steg i et rolig tempo så skal du se at rutinene dine varer i mange år fremover.

SPØR OM RÅD

Hvis du er usikker på en øvelse eller hvordan du kommer skikkelig i gang med treningen, huk tak i en av våre personlige trenere og slå av en prat. Husk at du som nytt medlem får en introtime med en av våre PTer – helt gratis!

blank

ETABLER TRENINGSVANENE

Jeg sier deg igjen; Klarer du å etablere treningsvaner tidlig så øker sjansen for at du fortsetter å trene over lengre tid betraktelig.

– Tren to ganger i uken.
– Følg en enkel treningsplan.
– Mål progresjonen din
– Bruk tid til å bli kjent med Impulse

Sist, men ikke minst: Ha det gøy! Vi sees på på trening!

Følg Impulse i sosiale medier