IMPULSE Treningssenter
blank

LØPING OM VINTEREN

Det er lite som slår vinteren i Trøndelag! Snøen ligger på fjellet og det er få følelser som er så gode som å komme hjem til en vedfyrt peis etter en lang dag ute i kulden. Men været bringer også med seg noen utfordringer for de av oss som liker å løpe. Lange timer med mørke og stadig verre forhold betyr at motivasjonen ofte synker og den klassiske sesongavslutningen på løpingen nærmer seg.

Men det trenger ikke være slik i år! Kanskje skal dette være sesongen hvor vi klarer å holde oppe løpeformen også gjennom vinteren? Som alltid har Impulse ryggen din med noen gode råd og en dose motivasjon for å gjøre deg til en sterkere løper gjennom den harde, trønderske vinteren.  

FARER VED Å LØPE OM VINTEREN

I Trøndelag gir kulden, snøen og isen oss en spesifikk utfordring som er annerledes enn mange andre steder i verden. Å skli, fryse og få iskalde lunger er vanlige utfordringer som vi møter om vinteren.  Men ikke la dette gå utover din bunnsolide løpeplan som gjennomfører på sommeren. Det er ofte motivasjonen som mangler nå når vi går inn i den mørke perioden, og den kan vi endre på!  

blank

ENDRING AV FOKUS

Visste du at det sies at for hver uke du ikke løper, vil det ta deg 2 uker å få tilbake den gode formen?  Er du fortsatt siker på at du skal legge løpeskoene på hylla i vinter?

Trolig vil du ikke springe like mange kilometer som du gjør på sommeren. Derfor foreslår vi at du bruker tiden som du vanligvis ville ha løpt de ekstra kilometerne på styrketrening isteden. La oss bruke vinterhalvåret på å jobbe med svakhetene dine og flytte fokuset mot å bygge et solid grunnlag så du er så klar som du aldri har vært før når snøen begynner å tine opp. 

REHABILITERINGS/RESTITUSJONSPERIODE

Roper beine dine etter en pause? Kanskje begynte skadene å hope seg opp på slutten av løpesesongen? Da kan et lurt tips være å rett og slett ta litt fri og la kroppen hente seg inn igjen.  

Det betyr ikke nødvendigvis at du må ha fullstendig stopp i treningen din. En aktiv restitusjonsperiode er en effektiv tilnærming. Alt du trenger å gjøre er å tenke smartere og annerledes de dagene du vanligvis tar på deg skoene og drar opp i skogen for å løpe. Hva kan du gjøres isteden?  

Tøyeøvelser
Foam rolling

Sov
Bruk tid på å sette opp en ernæringsplan
Svømming

Listen kan fortsette og fortsette. Poenget er å bruke opptreningsperioden til forebyggende arbeid både for kropp og sinn.

blank

STYRKETRENING

Når vi snakker om forebygging… Har du holdt tritt med styrketreningen din sammen med alle løpeøktene dine i 2021? Nei…? 

Da er tiden inne! Hva med å bruke vintermånedene på å bygge opp en kruttsterk kjerne og bein som tåler mengdetreningen når snøen tiner opp igjen slik at du unngår skader og samtidig er mye bedre rustet til løpene som kommer?  

Vi er her for å hjelpe deg på veien. Så hvorfor ikke ta en titt på  vårt Løpeprogram for nybegynnere via Impulse Online og test ut styrken og stabiliteten din i kombinasjon med noen innendørs løpeøvelser også? 

blank

EKSPERIMENTER MED UTHOLDHETSTRENINGEN

Selv om føttene roper at det er for kaldt  betyr det ikke at du bør stoppe alle form for utholdenhetstrening. De fleste av oss ble tross alt født med ski på beina uansett! 

Spenn på deg langrennskiene og ta lmed lungene ut på tur i løypene. Vi vet alle hvor tøft et par timer i langrennsløypene kan være, så det har selvfølgelig en svært positiv effekt på din generelle utholdenhet, balanse og lungekapasitet. 
 
For de som er mer til fare for seg selv på skiene (inkludert meg selv), er svømming et fantastisk alternativ. Faktisk vil det også hjelpe å trene muskler som ikke ofte brukes i løping, noe som betyr at det er større sannsynlighet for å unngå uheldige skader forårsaket av muskelubalanser. Prøv å varier treningen med lengre,  langsommere svømminger og raskere intervallsvømminger for å fortsette å utfordre kroppen. 

FOR DE SOM BARE “MÅ” LØPE

Her i Norge er vi heldige som har tilgang på produkter som gjør trening om vinteren mye tryggere. Hvis du er en av de som bare må løpe så kan du selvfølgelig investere i en rekke piggsko, brodder, undertøy, hansker og luer. 

For de som ikke vil risikere et beinbrudd, husk at alle Impulse-treningssentre er utstyrt med høyteknologiske Alpha Runner tredemøller, sammen med en rekke andre innendørs kondisjonsmaskiner som står klare og venter på deg i hele vinter.  

Hvis du kan synes det er kjedelig å springe mil etter mil på tredemølla så har vi laget et program som mikser opp kondisjonsøkta. Her er det bare å halvere eller doble – alt etter hvilket nivå du er på. 

Innendørs triatlon

2 km roing
10 km sykling
5 km løping

blank

Følg Impulse i sosiale medier