IMPULSE Treningssenter
blank

HVORFOR BLE JEG PERSONLIG TRENER?

Å bli personlig trener har blitt et veldig populært karrierevalg over hele verden det siste tiåret. Ikke bare blant yngre treningsfanatikere, men blant mennesker i alle aldre med ulike bakgrunner og andre utdannelser, som har bestemt seg for å gjøre en betydelig karriereendring. Rett og slett fordi de elsker trening. 

Trenerne våre er ikke annerledes. Mark Edgar er en av Impulse sine mest erfarne trenere, men dette karrierevalget har ikke alltid vært hans store lidenskap. Nå vil Mark fortelle deg om sin reise som førte ham til en karriere som hjelper andre med å nå sine helse- og treningsmål.

blank
blank

DER ALT STARTET 

For meg er jobben som personlig trener veldig tilfredsstillende, og denne følelsen kommer fra å høre menneskene jeg trener hver dag si “takk”, og spesielt når de oppnår det de har bestemt seg for. 

Det er en flott følelse! 

Det er også fascinerende å være så nært på de fantastiske kroppslige endringene som er mulige, både ytelsesmessige og andre velvære- og helseeffekter. 

Å være involvert i en persons helse- og treningsreise blir aldri kjedelig, og jeg liker å se mennesker som deg utvikle styrke, rehablilitere fra skader og bli et bedre, sunnere menneske – det er virkelig fantastisk! Dette står i sterk kontrast til min første karriere som profesjonell kokk, som jeg holdt på med i omtrent 12 år.

blank

Den gang tenkte jeg meg ikke om to ganger når jeg brukte store mengder smør i en saus, og lagde de mest kaloririke og søteste sjokolade dessertene man kan tenke seg. 

Jeg elsket å lage mat – det gjør jeg faktisk fortsatt. Den gang fikk jeg jobbe med noen fantastiske mennesker i en tid da tradisjonell matlaging fortsatt ble praktisert. Jeg vil nevner dette, ettersom tradisjonell matlaging er veldig næringsrik, balansert og for det meste – sunn. 

Ettersom den tradisjonelle kokkekunsten ble mindre og mindre praktisert ved de mest etablerte stedene for å spise god mat, forsvant også min motivasjon og entusiasme for faget sakte hen.

GRUTVIKLING AV MIN PASSION FOR TRENING

Min interesse for helse vokste imidlertid raskt ettersom jeg tilbrakte lunsjpausene på treningssenteret, og leste mange bøker om trening på min eneste fridag i uken. 

Jeg hadde gått på treningsstudio i flere år etter at jeg ble introdusert for trening med vekter av en konditor da jeg var i begynnelsen av 20 -årene. 

Merk: Hvis du jobber på en restaurant og liker sjokolade, blir du bestevenner med konditoren!

blank

I starten, da jeg først begynte å “trene”, ble jeg litt sterkere de første ukene og det ga meg var akkurat nok motivasjon til at jeg begynte å trene regelmessig. 

Det føltes godt å trene hver dag, selv om jeg etterhvert opplevde at jeg stagnerte i treningsarbeidet mitt og verken ble sterkere eller klarte å bli kvitt kroppsfettet jeg hadde ønsket skulle forsvinne.

KONTINUERLIG LÆRING

Faktisk var det ikke før noen tilbød å hjelpe meg at kroppen min virkelig forandret seg. Flere ganger i løpet av 20 -årene var jeg heldig som hadde gode mentorer/trenere innen både styrketrening og kampsport. 

De tok seg tid til å lære meg det grunnleggende riktig, og dette har hjulpet meg til å holde meg skadefri på treningsstudioet den dag i dag. 

I dag er det omtrent 13 år siden jeg bestemte meg for å endre retning i livet og gå tilbake til skolebenken for å lære anatomi, fysiologi og kunsten personlig trening. 

Etter 10 000+ timer med trening av fantastiske mennesker, har jeg fortsatt ikke sluttet å lære. Jeg er like lidenskapelig i dag som jeg var den gang jeg holdt min første vektstang.

blank

Selv om jeg ikke kan peke på den ene store årsaken til karriereendringen min, er jeg glad for at jeg gjennomførte bytte av yrke og tok imot litt hjelp underveis. 

Mitt råd til deg om du er nybegynner på treningssenteret, er at du etablerer en god kunnskapsbase med de grunnleggende prinsippene for styrketrening. Ettersom det er en god måte å komme I gang på for å nå de fleste treningsmål. 

Ikke gjør den samme feilen som jeg gjorde som en nybegynner. Lag en plan som er spesifikk for deg og dine mål, og juster den kontinuerlig over en tid.

ALT HANDLER IKKE OM TRENING PÅ TRENINGSSENTERET

Det tok meg tid å finne ut av akkurat dette. Ettersom livsstilsvaner er en veldig viktig del av å få ønsket resultat, så planlegg også å gjøre noen positive endringer utenfor treningssenteret også. 

Lær om hva du har behov for å spise. Når du skal spise det. Hva du bør unngå å spise for å nå målet ditt. Vær tro mot det du lærer deg, og søk ny kunnskap hele tiden – hver dag. 

Eksperimenter med å lage sunn mat. lær hvordan du kan gjøre de riktige valgene. Tilbered og lag din egen mat som en del av reisen mot fantastiske resultater du både vil se og føle på kroppen. 

Til slutt vil jeg anbefale deg å alltid ta deg tid til å varme opp før trening, og inkludere tøying og cooldown som en del av treningen. 

Hvis du noen gang trenger hjelp med teknikken din, lage et program, finne motivasjon eller faglige forankringer, har Impulse mange flotte trenere som kan støtte deg. 

Jeg har selv erfaring på mange områder innen helse og trening. Personlig liker jeg styrke- og hypertrofitrening, men min faglige ekspertise er rehabilitering og styrketrening etter skader.

Følg Impulse i sosiale medier