IMPULSE Treningssenter
blank

ER HIIT-TRENING NOE FOR DEG?

by Mark Edgar (PT Impulse Lerkendal)

Sommersesongen er her, og hvis du er som meg, bruker du litt mindre tid på treningssenteret og mer tid på å være utendørs!

Med begrenset tilgang på utstyr på ferien din kanskje HIIT-trening være det beste alternativet

Du har gjerne litt begrenset tilgang på utstyr i ferien, derfor kan kanskje HIT-trening være løsningen for deg!

Scroll ned og klikk på lenken for å laste ned vår gratis treningsapp Impulse Online, eller logg inn for å få tilgang til en av mine favoritt HIIT-økter. Det er raskt på bare 20-30 minutter og veldig effektivt – alt du trenger er en kettlebell.

blank

HVA ER HIIT-TRENING?

HIIT står for high intensitive interval training. På godt norsk betyr det høyintensitv intervalltrening og er en treningstrend som har vært på fremmarsj i Norge en god stund.

Treningsformen innebærer gjentatte sett med høy intensitet og innsats etterfulgt av hvile i ulik lengde mellom settene.

Det kanskje mest kjente eksempelet er nok Tabata, opprinnelig gjort på en sykkel, men alt utsyr innenfor kondisjonstrening kan brukes. I en Tabata-økt vil du spurte så raskt og hardt som du klarer i 20 sekunder. Deretter hvile i 10 sekunder, spurt igjen, hvil osv—du skjønner greia. Dette skal du repetere i totalt åtte runder.

blank

HVA ER FORDELENE MED HIIT?

HIIT trening har vist seg å:

  • Øker aerob og anaerob kondisjon
  • Senker blodtrykket
  • Forbedrer kardiovaskulær helse
  • Normaliserer insulinfølsomheten
  • Normaliserer kolesterolprofiler
  • Redusere magefett og kroppsvekt samtidig som du opprettholder muskelmassen.

HIIT-treningsøkter har en tendens til å forbrenne flere kalorier enn tradisjonelle økter, spesielt ETTER økten. Perioden etter trening kalles EPOC, som står for «excess post-exercise oksygenforbruk».

Hvis du er interessert, dreier dette seg vanligvis om en 2-timers periode etter en treningsøkt hvor kroppen gjenoppretter seg til nivåer før trening, og bruker mer energi enn vanlig for å gjøre det.

På grunn av den kraftige kontraktile naturen til HIIT-treningsøkter, har EPOC en tendens til å være mye større, og legger til opptil 15 % flere kalorier til den totale treningens energiforbruk.

blank

Ikke la deg lure av at lengden på HIIT-øktene er korte, vi lover deg at de er dødelig effektive! Men det fordrer at du har rett tilnærming til økta. Intensitet er nøkkelordet her, så det gjelder å fokusere og ta deg ut 100% gjennom økta.

Intensiteten under arbeidsintervallet bør være 80% av din maksimale hjertefrekvens som et minmum.

*Som en god subjektiv indikator bør arbeidsintervallet føles som om du trener «hardt»  – til «veldig hardt».
En av nøklene til en sikker gjennomføring av HIIT-trening for deltakere med ulikt kondisjonsinvå, alder osv er at man tilpasser intensiteten i arbeidsintervallet til sitt personlige, foretrukne nivå.

Sikkerhet ved gjennomføring av øktene bør være hovedprioritet, og du bør fokusere på å finne din optimale treningsintensitet fremfor å holde tritt med sidemannen.

Finn treningsplaner i appen vår

Nå vet du HVA HIIT-trening er og HVORFOR du bør gjøre det. Alt som gjenstår nå er å logge inn i Impulse-treningsappen og finne treningsøkta.

Tagg meg på Instagram (@trondheimpersonligtrener_) og fortell meg hvordan økta gikk!

Last ned Impulse Online: søk etter Coach Marks effektive og funksjonelle HIIT for hele kroppen

Følg Impulse i sosiale medier