IMPULSE Treningssenter
blank

5 EFFEKTIVE MÅTER Å BRUKE TRX

Har du noen gang stirret på et apparat eller utstyr når du går inn på treningsstudioet, men aldri forstått hva det kan brukes til?  TRX er definitivt en av disse.

Derfor har vi fått PT Mark Edgar (Impulse Lerkendal) for å rydde opp i forvirringen. Hva er de mest effektive måtene å bruke dette multifunksjonelle treningsverktøyet?

blank

Jeg ble først introdusert for TRX tilbake i 2011 og har brukt den både min egen trening og som en del av treningen med kunder.

De to viktigste grunnene til at jeg liker bruke TRX som en del av treningsøktene mine er at man har mulighet til å justere og gjøre en øvelse så lett eller hard som du ønsker, uten å måtte stoppe og bytte vekter etc. Du kan enkelt bytte posisjon og ha full kontroll selv over hvilket nivå du vil legge deg på.

Den andre grunnen er at du kontinuerlig bruker kjernemusklene dine fremfor å gjøre øvelser sittende på en benk.

Nå som du hver hvorfor TRX er et fantastisk verktøy skal jeg vise deg hvordan du kan bruke TRX i praksis.

blank

FUNKSJONELL STYRKE FOR GODT VOKSNE

TRX kan være en livsforandrende og morsom treningsform for de over 60 år, da den bidrar til å beholde og ikke minst utvikle funksjonell styrke og mobilitet. Eksempelvis så kan man fint være i stand til å bruke beinpressmaskinen med tyngre vekter, men samtidig ikke klare å overføre styrken når man gjør squats med kun kropssvekt.

Dette skjer fordi hjernen, nervesystemet, små muskler og kjernemusklene ikke brukes i kombinasjon på benpressen. Her kan TRX hjelpe til å binde det hele sammen.

DEN PERFEKTE OPPVARMING

TRX egner seg ypperlig til oppvarming fordi du kan justere styrken/tyngden på øvelsen raskt. Ergo kan du gjøre oppvarmingsøvelsene lette samtidig som du raskt får blodgjennomstrømming til muskler som varmer opp hele kroppen. Dette gjør at du også får en mer spesifikk oppvarming på overkroppen i motsetning til typiske cardio-oppvarming som ofte fokuserer på underkroppen uten rotasjonsbevegelsene.

blank

YOGA OG FLEKSIBILITET

TRX er en god måte å tøye ut etter trening, men også for lengre treningsøkter i med yoga som kan hjelpe deg med å komme inn i og holde vanskeligere stillinger/posisjoner lengre. Dette vil øke mobiliteten og fleksibiliteten mye raskere enn tradisjonell statisk uttøying.

RASK OG EFFEKTIV TRENING

TRX brukes av spesialstyrkene for å holde personellet sterkt, i form og klart til handling på lange bortgjemte utplasseringer. Så hvis du tenker at TRX ikke er en hard nok trening, kan du tenke om igjen. En rask 20 minutters treningsøkt på TRX kan være like effektiv som en time med manualer og kondisjonstrening.

Visste du at jeg har en TRX -trening liggende klar i Impulse Online? Test den utTRX trening med Mark Edgar.

blank

REHABILITERING/POSTSKADE

Du finner et TRX eller lignende utstyr i alle de beste sportsterapiklinikkene rundt om i verden. Den tillater langsomme og sikre fremskritt,  kan isolere muskler på en funksjonell måte og er spesielt nyttig for pasienter med ledd og ryggradskader som trenger å bygge styrke og stabilitet.

For å oppsummere så er TRX et nyttig verktøy for hele kroppens mobilitet, funksjonell styrke, fleksibilitet, tøffe treningsøkter, oppvarming, for alle aldre og til og med rehabilitering.

Hva venter du på?

Mark er sertifisert i TRX Training, TRX Sports Medicine Level 2 og en av veldig få TRX Force Trainers som kan trene det amerikanske militæret. Hvis du vil lære mer om hvordan du bruker TRX, kan du bestille en PT-time med Mark eller noen av våre trenere på IMPULSE.

Følg Impulse i sosiale medier