Trening for ungdom

Trening for ungdom mellom 13 og 15 år

Styrketrening er for alle, unge som voksne – både de som driver med idrett og de som bare ønsker å være fysisk aktive. Nå får også ungdom i alderen fra 13-15 år mulighet til å trene styrke – og kondisjonstrening ved Impulse sine treningssentre.
Ungdomsmedlemskapet forutsetter adgang sammen med foresatt som også er Impulse medlem og trening etter treningsprogram utviklet av treningsveiledere ved Impulse Treningssenter.

Ungdomsmedlemskap:
Tren i hele åpningstiden mellom kl. 05.00 – 23.00
Gjelder 365 dager i året.
Kun kroner 199,- pr. mnd.
Avtalegiro uten bindingstid.
Innmelding i resepsjonen ved et av våre sentre.

 

Et sunt alternativ
Vår erfaring er at ungdom i dag ønsker å trene styrke og kondisjon på treningssenter, og har selv gode argumenter for dette. Det kan være som et supplement til skitreningen hvor målet er å prestere best mulig i skisporet, eller for de av ungdommene som av interesse årsaker faller utenom et aktivt friluftsliv eller organisert idrett som eksempelvis fotball, ski og friidrett, vil dette være et nytt alternativ til ikke å være fysisk aktive. Skole og fritidsordninger har gjerne heller ikke fasilitetene eller mulighetene til å gi ungdommen dette treningstilbudet.

 

Tett oppfølging og en trygg arena
Treningsveiledere vil følge ungdommene tett, i samarbeid med foresatte. Vi ønsker å involvere mor og far i treningen til ungdommene for blant annet å skape trygghet og visshet blant foresatte om at treningsmiljøet er en trygg arena for ungdommene. Det er et krav at foresatte er tilstede i treningsalen og gjerne trener selv, samtidig som ungdommen trener etter individuelt tilpasset treningsprogram utarbeidet av fagpersoner fra Impulse. Hovedfokuset til ungdommene skal være å lære å trene riktig, da de er i en vekstfase og teknikk kan være utfordrende. Dette krever lang innlæringstid med tett oppfølging. Treningsalene våre er en trygg arena, og skaderisiko ved styrketrening er lav blant barn og unge sammenlignet med f.eks. fri lek og ballidretter. En forutsetning for dette er god veiledning, fokus på teknikk og trening med tilsyn. Studier viser også at styrketrening med fokus på riktig løfteteknikk, fornuftig progresjon og treningsvolum ikke påvirker vekst og utvikling negativt slik man trodde tidligere. Det kan tvert imot stimulere til økt beinmineraltetthet, som videre kan bidra til å sikre god beinhelse senere i livet. Styrketrening kan bidra til å redusere risikoen for skader under annen fysisk aktivitet fordi muskler og skjelett blir mer robust.

 

Antidopingarbeid og positive verdier
Vi vil skape et sunt treningsmiljø, og som et Rent Senter (Impulse er medlem av antidpoing Norge. Rent Senter er et konsept utarbeidet av antidoping Norge) vil vi stå for et sunt og helsefremmende treningsmiljø med nulltoleranse for dopingbruk. Vi påstår det er bedre å presentere ungdommen for sunne holdninger og antidopingarbeid tidlig, fremfor at første erfaring med styrketrening blir eget innkjøpt treningsutstyr i en kjeller ett eller annet sted. Da er det lett at fokuset kan bli feil og usunt. Derfor mener vi at dette også vil bidra til at problem med dopingbruk blant unge og voksne vil avta. Antidopingarbeid er et viktig satsningsområde nasjonalt og lokalt, og treningssentrene spiller en viktig rolle i arbeidet.

Copyright: Impulse Treningssenter

Logg inn ellerSigner