Spinning

Innendørs sykkeltrening som gir deg kondisjon og forbrenningstrening på sitt beste!

Impulse Spinn er sosial, enkel og knalleffektiv kondisjonstrening som passer alle, uansett form og alder.
Det er en form for utholdenhetstrening der du trener hjertet til å bli sterkere og er en fin måte å trene opp hjertets pumpekapasitet.
Man trener også utholdende styrketrening for rumpe, lår og legger, og man kobler inn kjernemuskulaturen, altså mage og rygg, ved å stabilisere overkroppen mens man sykler.  Spinn er også skånsom trening da det er mindre belastende på ledd og sener enn for eksempel løping.

Vi har spinntimer på alle nivå – nybegynner til den godt trente. Noe av det fine med spinning er at alle kan jobbe ut ifra egne ressurser og mål. Du konkurrerer altså kun med deg selv, og ikke med personen som sitter på nabosykkelen.

Kombiner gjerne spinn med annen styrketrening og legg gjerne litt ekstra fokus på kjernemuskulatur (mage og rygg) og stabiliserings – og støttemuskulatur (som ankler, knær og hofter).

Skal du spinne mye kan være lurt å investere i klær og sko som er spesiallaget for spinning. En god sykkelbukse med pad vil gi deg en bedre opplevelse av å sitte på setet. Joggesko fungerer fint, men vi anbefaler sykkelsko med clips (SPD) slik at du får utnyttet tråkket ditt enda bedre.

 

Ny på Impulse Spinn?

Møt opp i god tid slik at instruktøren kan hjelpe deg med riktig innstilling før du starter. Sitter du riktig på sykkelen vil du også få en bedre opplevelse av timen. Er det noe du lurer på, ikke nøl med å ta kontakt med instruktøren før eller etter timen. Vi er her for deg!

Juster sykkelen korrekt
God sykkelteknikk er viktig for at du skal få en god treningsopplevelse og for å unngå skader. Sitter du feil kan du belaste mer enn nødvendig. Er du usikker på din egensykkel teknikk? Be instruktøren om å hjelpe slik at du sitter og står som du skal og du kan tråkke optimalt gjennom timen.

Når du sykler skal knær og tær peke i samme retning og pass på at du har rundtråkk når du sykler – altså at du både tråkker ned og løfter opp med foten. For å få riktig høyde på setet kan du stå ved siden av sykkelen og plassere setet rett under hoftehøyde. Når du setter deg på sykkelen skal det være en svak bøy i kneet ditt når du holder foten horisontalt i den nederste pedalen.

Høyden på styret kommer litt an på hvilken type syklist du er. Er du nybegynner eller har du ryggproblemer kan du plassere styret litt høyere enn setet for å avlaste den nedre delen av ryggen. Er du derimot vant til å sykle, kan du plassere styret i setehøyde, eventuelt litt lavere. Folk som har syklet mye har som regel trent opp ryggen til en slik sittestilling.
Høyden på setet og styret er markert med tall slik at du lett kan huske innstillingen til neste gang du kommer på spinning.

Lurer du på hvilken spinn time som passer deg?
Ta kontakt med en av våre ansatte og vi veileder deg til riktig time.

Copyright: Impulse Treningssenter

Logg inn ellerSigner